Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Friday, March 8, 2013

Pavlova fruity

Asal: Pernah sekali buat tapi tak memikat hati langsung.. usaha perlu diteruskan... kata org nak seribu daya.. kalo dh tak nak tu macam2 lah alasan yer.. ye tak??? heheh ni nak bercerita pasal pavlova laa.. bukan crita lain.. Alhmdulillah.. syukur.. akhirnya berjaya juga buat dengan jayanya..atas dorongan dan sokongan rakan sekerja uitm.. nani.. tq very much.. jika tak memang tak menjadilah.. hehehe
Setelah berjaya sekali..nk buat lagi lah kan..siap buat kenduri lagi.. ramai yg suka! suka hati lah sy.. =). Tak mau cerita panjang2.. jom tk resepi..

Lokasi: Mom's Kitchen =)

Bahan-bahan:

4 putih telur (mat guna telur gred A)

3/4 cawan gula halus

1 camca besar tepung jagung

1 camca teh cuka makan

1 camca teh esen vanilla

 
Buah2an segar seperti stroberi, kiwi, peach, anggur, blueberry, raspberry dan mangga

 

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 180C, buat satu bulatan berukuran 9 inci pada kertas minyak. Kemudian terbalikkan kertas tadi dan alas kan pada loyang pembakar (gunakan bayang bulatan tadi sebagai ukuran pavlova nanti). Ketepikan.
  2. Putar putih telur hingga berbuih, guna kelajuan tinggi, masukkan gula halus sedikit demi sedikit hingga habis dan terus putar hingga menjadi meringue yang kental dan berkilat. Ayak tepung jagung, kacau rata dengan spatula.
  3. Masukkan esen vanilla dan cuka makan, gaul rata. Tuang atas kertas minyak tadi dan bentukkan seperti lingkaran pada kertas tadi. Bentukkan bulat dan tinggi sedikit, tak perlu kemas2 sangat.
  4. Turun suhu oven pada 130C dan bakar pavlova selama 1 jam 20 minit, guna api atas dan bawah. Bila pavlova nampak pucat dan sedikit perang, matikan api oven, renggangkan sedikit pintunya dan biar pavlova sejuk sendiri dalam oven.
  5. Bila sejuk, berhati2, alihkan pavlova tadi ke dalam pinggan sesuai. Putar non-dairy whipping cream + gula +esen vanilla hingga kembang dan kental (pastikan ia sejuk). Kemudian tuang dan ratakan atas pavlova tadi. Hias dengan buah2 segar seperti dalam gambar, hidangkan dan simpan dalam peti sejuk jika tidah habis dimakan...

Topping:
(Bahan ini perlu dipukul bersama)
1 Cawan Whipping Cream putar hingga kembang.
1 1/2 teh gula halus
1/2 sudu teh vanila
Buah-buahan segar - buah kiwi dan strawberri, peach,anggur


Credit to Blog masak2 mat gebu! suka sgt blog beliau!

Tara!! ni hasilnya setelah dilakukan modification sesuka hati..asal bahagia! =)

SELAMAT MENCUBA!!

No comments:

Post a Comment