Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Sunday, January 15, 2012

Banana Chocolate Chip Cake

Asal Resepi: Weekend Activity.. apa lg buat lg new recipe! =) Buat dgn sokongan mak dan adik2ku.. kiranya diorg lah ketua chefnya.. komen okey ke tak... apa2 pun enjoy ja weekend nie dgn resepi baru dpt di link seperti berikut.. google.. ja  =)
BANANA CHOCOLATE RICE CAKE ..tapi dh diubah suai kepada chocolate chip =)) Buku Lovely Butter Cakes oleh Amy Wong & KS Lee

Lokasi: Mom's Kitchen
BANANA CHOCOLATE CHIP CAKE
Bahan A:-
150 gm butter cup
150 gm gula kastor
3 biji telur
100 gm susu segar
100 gm pisang ranum yang dilecek

Bahan B:-
200 gm tepung tepung naik sendiri (BLUE KEY kotak warna pink)
30 gm chocolate chip or rice 
1/4 sudu teh soda bikarbonat
Hiasan:-
chocolate rice
hirisan badam

Cara-Cara:-
Pukul marjerin (mentega) dan gula hingga nampak keputihan.
Masukkan telor satu per satu (*pukul telur hingga bercampur rata, baru dimasukkan yang berikutnya.) Pukul hingga sebati.
Secara berselang seli, masukkan bahan B dan susu, adun rata.
Perlahan-lahan masukkan pula pisang lecek dan gaul sebati dengan spatula.
Tuangkan ke dalam loyang saiz 8x3x3 inci yang telah digris dan dialas ATAU masukkan adunan ½ penuh kedlm paper cup cake mcm gambar dibawah.
Ratakan adunan dan susun hirisan pisang di atasnya. (akak tabur jugak hirisan badam). Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170°C selama 25 minit/hingga masak.

SELAMAT MENCUBA!

1 comment:

  1. Dapatlah 20 biji banana cup cake nie.. sesuai utk majlis2 rasmi or tak rasmi =)

    ReplyDelete