Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Sunday, February 16, 2014

Sotong Kangkung

Asal: Turun ja dari genting highland terus ke putrajaya.. blm smp ke rumah singgah dekat maidin beli brg2 ternampak lah pulak sotong utk yong tau fuu... terus teringat sotong kangkung makan kecik2 dulu... apa lagi planlah kami 3 org ni.. kak not, adik dan sy. Mlm tu mencarilah resepi kat blog2 ni... dh tak ingat dh dr blog mana... tapi bahan2 dan cara buat seperti di bawah... lai.. lai... nak try, p beli brg terus masuk dapur okeyyy! Jom layan resepi di bawah.=)

Bahan-bahan

2 ekor sotong kembang@ sotong yong tau fuu
2 ikat kangkung
1 cubit belacan
1 sudu besar otak udang
3 sudu besar cili mesin
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar gula merah@gula perang
1 cawan air
1 sudu besar tepung jagung
Gula dan garam secukup rasa

Cara2
Panaskan sedikit minyak. Tumiskan cili mesin dan belacan hingga garing. Bancuh semua bahan2 diatas dengan air
Dan masukkan semuanya dlm kuali tadi. Masak sehingga pekat lebih kurang 10 min jika terlalu pekat tambahkan sedikit air. Rasalah gula dan garamnya ikut citarasa masing2.
Kangkung dan sotong td rebus hingga masak.
Taburkan kacang tanah yg telah digoreng dan ditumbuk sedikit.
Siap dihidangkan... wah! Marvelouslah=)

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment