Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Wednesday, July 25, 2012

Ayam Goreng Ala Melayu

Asal: Menu untuk berbuka puasa ptg nie adalah ayam goreng penyet ala melayu =) di modified sikit dr ayam penyet yang sebelum nie. Alhmdlh..menjadi jgk la.. adik ed kata macam beli kat kedai lah kak..ahaks! =))

Lokasi: Mom's Kitchen

Bahan2
4 ketul ayam (diletak garam kunyit)
sebuk pasti sedap/serbuk cukup rasa

bahan kisar/tumbuk
1 btg serai
2 biji bawang merah
3 buji bawang putih
4 biji cili hijau/ cabai melaka
1/2 inci halia
1 sudu kecil jintan manis

Cara2
Tumbuk atau kisar bahan2 kisar diatas. ayam diletak garam kunyit secukupnya. semua bahan ini dilumur kpd ayam yg telah dikelar. Perap utk 30min -1 jam. setelah diperap, ayam ini di masukkan kedalam periuk dan sedikit air (1/2 cwn air) dan ditutup. masak sehingga air sedikit kering.
tunggu biar ayam sejuk sedikit, letakkan tepung jagung+serbuk pasti sedap (selup/salut ayam tadi dgn tepung jagung) biar tepung melekat dengan sempurna kat ayam tersebut.
Kemudian, sedia utk digoreng dgn minyak kelapa sawit sehingga golden brown. seblm mkn potong2kan ayam2 ini..(isinya memang lembut). Ayamnya pun rangup. Sedia utk dimakan.

Selamat mencuba!
taraa! nie gambaqnya =)

2 comments:

  1. orite..petang ni sure kena buat nih.. tq dear.
    kek aritu cam renyah je.. tak daya nak buat..hehe..tq for sharing.:)
    Selamat menyempurnakan ibadah Ramadhan to Nasul & family.

    ReplyDelete
  2. =)Selamat berpuasa jugak utk kak idah dan keluarga.. sosej roll bersalut oat pun sedap akak.. mesti anak2 akak suka..=)

    ReplyDelete