Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Tuesday, January 10, 2012

Mayonnaise Pancake

Asal Resepi: Setelah berpinar2 mata membaca jurnal2..nk refresh la mata nie..apa lg blog mat gebu menjadi pilihan =) Credit to blog masak2 mat gebu.
Lokasi: Mom's Kitchen

Bahan2
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "
A
"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g buttercup, dicairkan
1 camca besar mayonnaise
1/2 cawan susu cair (susu sejat)
1/2 camca teh esen vanilla
Mentega, madu dan buah2 segar untuk dimakan bersama pancake
Letak banana & honey jer!
CARA MEMBUATNYA :-)
1.       Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
2.       Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
3.       Panaskan non-stick frying pan(mat guna saiz 4 inci) pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak (mat sapu permukaan kuali tadi dengan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak). Sudukan anggaran 4 camca besar adunan tadi. Ratakan.
4.       Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit atau hingga keperangan. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.
5.       Hidangkan bersama mentega, buah2an segar dan curahan madu
Ini hasil air tanganku ;)

SELAMAT MENCUBA!

2 comments:

  1. pasni leh masuk master chef siri 2

    ReplyDelete
  2. hehehe.. cukuplah jd master chef utk family and kwn2 je.. =) nanti nasul dpt kerjaya baru pulak..ahaks!

    ReplyDelete