Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Saturday, June 2, 2012

Ayam masak Lada Hitam

Asal: Tetiba ja dpt idea nk masak ayam black pepper.. lg pun nk menghabiskan sos lada hitam dalam freeze.. tak sangka pulak menjadi! ahaks! senang ja.. masak ala2 papric ayam cuma warna ja black2 sikit.. =)

Lokasi: Mom's Kitchen ( bila la nk ada nasul's Kicthen :p)

Bahan2
1/2 ekor ayam (letak garam kunyit dan goreng separuh masak)
bunga kobis (ikut suka)
bonkoli (ikut suka)
2 biji tomato
1 labu bawang besar (dipotong bulat2)
2-3 helai daun limau purut
5-6 sudu besar soso lada hitam
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
1 sudu teh pasti sedap
1 susu teh gula
sedikit air
3-4 biji cili kecil (cabai melaka-dibelah2/ tindik)
cili benggala pun bleh letak jugak.

bahan utk menumis
2 ulas bawang putih
sedikit halia.

cara2
Tumis bahan tumis hingga garing. masukkan sos lada hitam+sos tiram+kicap manis+air+pasti sedap+gula. masukkaan semua sayur2+daun limau purut. rasa biar cukup rasa (ikut sedap). masukkan ayam goreng tadi dan masak lebih kurang 5-8 min lagi. akhirnya masukkan bawang besar untuk 1 min dan siap utk dihidangkan! =)
taraa.. =) ini hasilnya..

No comments:

Post a Comment