Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Tuesday, October 4, 2011

Mubattan Kusha

Asal: Terjumpa gambaq yg menarik dalam fb kwn MRSM, basyiroh  =) so, apa lagi mintaklah..mcm menarik sgt! dia bgtau pun faveret dia mubattan kusha nie..nasul share kat sini na syiroh! thanks..sedap bangat!

Lokasi: Mom's Kitchen

Bahan A

500g daging cincang
2 labu bawang besar (potong dadu)
2 sudu besar serbuk lada hitam
2 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit kulit kayu manis
1 biji tomato (potong dadu)
2 pokok daun bawang + bawang sup
2 sudu besar cili mesin
3 sudu teh pasti sedap/ cukup rasa
2 sudu teh gula
6 biji kentang (potong keping2)
5 ketul sosej cheese ayamas
sedikit mozarella cheese

Bahan B

4 biji telur gred A
daun bawang dan sup
1 sudu teh pasti sedap
2 sudu besar tepung gandum
sedikit serbuk lada hitam

Cara2
Potong kentang slice2..dan panggang atas pan dengan minyak jagung. 

Bahan A
Gaulkan daging cincang dgn bawang besar+ serbuk lada hitam+serbuk cukup rasa/pasti sedap+sedikit bawang putih.(perap 10-15min)
Tumis bawang putih+sedikit bawang besar+halia+kulit kayu manis hingga kekuningan. Kemudian masukkan cili mesin, biar pecah minyak. masukkan campuran daging tadi. masak hingga air daging yg keluar tadi kering. kemudian masukan tomato dan bawang besar+ daun bawang dan daun sup. masukkan sedikit gula. tutup api dan ketepikan dulu.

Bahan B (Campurkan semuanya)
Susun kepingan kentang dalam loyang. pastikan tapak loyang ditutup penuh dgn kentang. Tuangkan separuh Bahan B tadi. Kemudian masukkan  semua Bahan A ke atas kentang2 yg disusun tadi. Tekan dengan sudu biar padat. kemudian susun kentang yg masih tinggal di atas Bahan A tadi hingga menutupi keseluruhan loyang. Susun kepingan sosej di atas kentang ini (boleh ganti dgn badam atau serbuk roti). Kemudian tuang Bahan B yang tinggal ke atas kentang ini. Bakar pada suhu 180 degree celcius selama 20 min. keluarkan sekejap dan tabur mozarella cheese ke atas mubattan kusha ni dan bakar lg selama 5 min. Tunggu sekejap dan siap di makan.

P/s: makan saja memang rasa nikmat!.. kalo dgn roti potong lg sedap..sebabkan melayu..nasik lah menjadi peneman utama.. kalo nk diet makan mubattan kusha saja pun okey sebab semua dh ada dlm nie. Memang marvelous! 


Selamat Mencuba! =)
Tambahan menu utk raya haji tahun ini..=D

No comments:

Post a Comment