Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Wednesday, May 4, 2011

Mahsuri's Apple Pie

ASAL RESEPI: PENSYARAH SENIOR UITM
RATING:9/10
DAH CUBA 2 KALI..memang SEDAP!!!

Bahan2 Pastry
3 cawan tepun gamdum di ayak
3 sudu besar gula aising
150 gm Mentega@ butter cup

Bahan2 Inti Pie
3 biji Apple
3 sudu besar gula
3 sudu besar gula perang
1/2 cawan air
1 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan air dibancuh bersama tepung jagung

Cara2
Gaul mentega bersama tepung gandum dan gula aising.
Jika masih relai (masih tidak menjadi doh), tambah 1 sudu besar (max) air sejuk@ air ais..uli hingga menjadi doh.
Canai doh menjadi 2 kepingan 0.5cm..(jgn terlalu nipis dan jgn terlalu tebal), sapu mentega pada loyang supaya tidak melekat. masukkan doh pertama yg dicanai td kedalam loyang, kemaskan tapak dan tepi loyang..kemudian masukkan inti apple tadi kedalam loyang. Tutup dgn doh kedua ke atas inti aple td..perkemaskan atas dan tepi..potong pastry yg berlebihan, kemudian buat lah bentuk dgn menekat di tepi loyang..biar nampak beralun2..cantik sikit! ;)
Sapu kuning telur keatas pie tadi sebelum bakar,
Bakar guna suhu 190°C selama 40 min..pemanasan upper lower dlm oven..kalo oven sekali dgn dapur tu okey ja..Dekat2 nk masak, bau yg harum dapat dibaulah..pastu tgk sama ada masak atau belum.
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment