Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Sunday, May 1, 2011

Asam Pedas Melaka



Asam Pedas Melaka..


Menu utk minggu nie pulak adalah 'asam pedas melaka'
semua resepi yg telah, sedang dan akan diupload adalah makanan kegemaran nasul..
menu yg tak suka juga akan diupload mengikut request kwn2 yg tanyakan resepi.. jika ada sesiapa nk request apa apa resepi silakan..akan dipertimbangkan utk dikongsi.. '
Asam Pedas Melaka'
bahan bahan
1) 3 ulas bawang puti
2) 1 labu bawang besar (kecik ja)
3) 3 ulas bawang merah
4) 4 sudu besar cili kering mesin @ sebuk cili
5) belacan (@ 1 kuib pati ikan bilis)
6) kacang bendi
7)1 biji tomato
8) 2 ekor ikan (boleh ganti dgn daging, ayam)
9) daun kesum
10) daun limau purut
11) 1 mangkuk air asam jawa (pakai asli @ adabi)
12) garam dan gula
cara2
kisar bawang+cili kering+belacan hingga homogenise (haluslah). tumis bahan kisar ini dengan minyak..bagus pakailah minyak sunflower@ canola oil.low fat. tumis smp naik minyak dan berwarna merah pekat sikit..(garing). next, masukkan air asam jawa +ikan tambah air jika terlalu pekat.. masukkan kan kacang bendi, tomato, daun kesum dan daun purut.. masukkan garam, gula ..dan apa2 perisa..rasalaah sedap ke tak.. kalo dh sedap tu elok2 lah dimakan terus dgn nasik panas..memang sedap lah! apa nk kata makan pulak dgn ikan goreng..perhh..memang tambahlah nasik..
Okey selamat mencuba!
(ari nie dh ada peminat baru asam pedas melaka kak sue.. :) ) terima kasih ed.. ahaks!
kak! cik pun dh pandai masak sekrg nie yer! sila lah balik rumah dan special cik buat..ahaks!

No comments:

Post a Comment