Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Monday, July 15, 2013

Durian Crepe

Asal: Tahun nie durian tak pernah putus.. ada ja yg memberi.. terima kasih diucapkn. Apa la nak buat dengan raja buah nie.. bubur, serawa, pulut durian semua dh.. ada satu ja lg.. Durian Crepe.. seblm nie buat harumanis crepe... Weekend yg ada digunakan sebaik mungkin utk menghasilkn crepe yg sedap dan comel2! (perasaan ja).. =) juadah berbuka puasa ini dapat juga jadi kenduri.. apa nak kata mmg nikmat lah! Tak nak crita panjang.. jom tgk resepi! ;)

Lokasi: Mom's Kitchen

Bahan2 (kulit crepe)
2 sudu besar (SB) tepung gandum
2SB tepung hongkong (boleh ja ganti dgn tpg gandum jika tak ada)
4 SB tepung ubi
2 SB tepung kastard
2 SB tepung jagung
2 SB gula halus
2 SB minyak (minyak jagung sedap)
1 cwn susu Full cream (dutch lady/ marigold)
1/2 cwn air
2 biji telur gred B
sedikit pewarna kuning telur

Bahan2 (filling)
1/2 cwn krim putar non diary
1 SB gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
isi durian

Cara2 (kulit crepe)
Ayak semua tepung, masukkan gula. masukkan air, minyak, susu, telur dan pewarna kuning. Sebatikan dan tapis semua campuran. Guna fry pan yg tak melekat tu.. saiz ikut citarasa.. sy pakai yg kecil ja utk dpt crepe yg comel2. tak perlu letak minyak atas fry pan tu.. nampak dh lekang kat tepi2 terbalikkan dalam dulang.
P/S: jangan tindih2kan kulit crepe ini waktu panas, dh sejuk boleh la nak tindih2kan, bukan apa.. nanti melekat. Buat mcm kita buat ketayap.. cuma nipiskan kulit crepe ini utk kesedapan yg lebih sedap!

Cara2 (filling)
Putar krim putar non diary hingga kental ( terbalikkan kebawah, mmg tak jatuh la). masukkan gula dan esen vanila.

Cara2 melipat crepe
Kulit crepe yg licin biarkan disebelah luar, letak cream putar,isi durian dan cream putar (ala2 sandwich). lipat la crepe nie bentuk ulas2 durian atau bentuk bantal.. semua nya comel dan cantik! simpan dalam peti sejuk..sebelum tu masukkan dlm tupperware dulu..agar crepenya tak mengering (dry).

Taraaa!!! dah siap. dah boleh ngap! yum..yum..yum..

SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment