Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Saturday, August 4, 2012

Buahulu Manggis =)

Asal: Hari ini 15 Ramadhan.. menu apa pulak yer nk try.. pastinya menu baru laaa =). Tepung pulut hitam lebihan buat kuih koci 1 ramadhan ari tu masih berbaki. apa lagi dah cantek sangatlah kan.. Ari nie kena overtime ptg..so, buahulu nie di buat ditghari lah..awal dari biasa.. selalu masuk dapur pukul 6 lepas balik keja.. ini lah rutin hidup org yg beker-ja-ya- huhuhu. Apa2 pun enjoy ja memasak di bulan puasa nie =). Resepi nie sy ambil dari blog mat gebu..thank yer!'Dapur Tanpa Sempadan' dah jadi blog kegemaran sudah..ehehe memang menjadi!

Lokasi: Mom's Kitchen. 

BAHAN-BAHANNYA :
 2 biji telur gred A
70 gram gula pasir
1 camca teh ovallate (mat tambah)
1/2 camca teh baking powder
120 gram tepung pulut hitam
50 ml minyak sayur
70 ml santan pekat
Secubit garam
3/4 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :
Panaskan kukusan, lenser acuan2 kecil dengan mentega, tabur sedikit tepung dalam acuan tadi dan ketuk keluar lebihannya. Ketepikan.
Putar gula dengan ovallate hingga rata.
Masukkan baking powder, garam dan telur, putar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan boulu. Matikan mesin pengadun.
Ayak tepung pulut hitam tadi ke dalam adunan dan gaul dengan kaedah kaup balik, gunakan spatula, hingga rata.
Masukkan esen vanilla, santan dan minyak sayur, gaul hingga rata dan sebati.
Isi dalam acuan tadi 3/4 penuh, kemudian kukus dengan api sederhana selama 10 - 12 minit.
Keluarkan boulu, biarkan suam dan boleh keluarkan dari acuan. Hias ikut suka dan boleh hidangkan.

Ini lah hasilnya: memang fresh dari Mom's Kitchen lah!
Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment