Ahlan Wasahlan Wa Bimarhabam Bikum!

Bismillah Hirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhuwah!

Selamat melayari laman blog "My Sweet Home" yang menempatkan perkongsian resepi-resepi dan hobi-hobi seorang yang bergelar Puteri @ Wanita! Laman ini dihasilkan bagi berkongsi perkara-perkara yang bermanfaat kepada sahabat, kawan dan rakan..teristemewa kepada yg bergelar Puteri @ Wanita!

Diharapkan sahabat-sahabat dapat memberi komen2 dan idea2 yang baru bagi menambahbaikan blog ini dimasa depan..agar lebih menarik dan memupuk minat kita menjadi seorang Puteri @Wanita serba boleh disamping menjadi anak, isteri dan ibu yang solehah di masa depan..

Selamat Melayari "My Sweet Home" semoga hari-hari anda sentiasa indah bak bulan purnama dan sentiasa ceria bak sinar mentari pagi!


Friday, September 9, 2011

Puding pelangi

PUDING PELANGI

Asal: Saja suka2 nk buat utk mak berbuka puasa..sempat lgi tu.. =) ikut resepi dlm google jugak nie..tak ingat dh amik kat mana..
Lokasi: Dapur Bonda

Bahan2
650mL air
10gm agar2 serbuk
200gm gula pasir (kalo nk kurang manis letak 180gm)
1 biji telur
200ml susu cair (1/2 tin susu sejat cair)
60gm butter
1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu teh esen vanila
paste coklat @ 1 sudu besar serbuk koko
perisa ros(merah), dan pandan (hijau)

Cara2
Masak gula dan agar2 serbuk dgn 650mL air hingga larut @ mendidih (Campuran A).
Pukul telur dgn susu cair dan 1 sudu tepung kastard (guna tangan ja) hingga larut. kemudian masukkan butter, masak hingga mendidih. Kemudian masukkan esen vanila (Campuran B).
Masukkan Campuran B ke dalam A. Masak hingga mendidih (@ sedikit pekat). Kemudian bahagikan kpd 4 warna. koko, hijau, merah dan kuning.
Sengetkan loyang dan mula tuang adunan berwarna berselang seli sehingga habis. dah habis betulkan loyang biar sama kembali.
Sejukkan dan baru masukkan dlm peti sejuk. bila sejuk baru sedap di makan! =)

No comments:

Post a Comment